کرمکده | کرم خاکی و ورمی کمپوست

بانک اطلاعات در رابطه با کرم خاکی و ورمی کمپوست

کرمکده | کرم خاکی و ورمی کمپوست

بانک اطلاعات در رابطه با کرم خاکی و ورمی کمپوست

پرورش کرم خاکی در ایران

پرورش کرم خاکی در ایران

در ایران تنها مرکزی که از سالیان پیش اقدام به تولید (تکثیر وپرورش) کرم نموده است کارگاه تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری شهید بهشتی واقع در سد سنگر میباشد یک نوع کرم سفید که از سالیان قبل در این مرکز تکثیر و پرورش می یافت .روش مورد استفاده در این کارگاه به صورت صندقی است.لازم به ذکر است که پرورش دهندگان کرم طی چند سال اخیر افزایش داشته و بخش خصوصی  توانسته است با توجه به اقتصادی بودن به این عرصه ورود نمایید.

جهاد کشاورزی اولین مرکز بود که به طور جدی  فعالیت بر روی کرمهای خاکی قرمز را شروع کرد و در ابتدا تنها مرکزی بود که توزیع و پخش ورمی کومپوست و کرم خاکی را بر عهده داشت.محققین جهاد کشاورزی جهت به دست اوردن اقتصادی ترین سیستم تکثیر و پرورش کرم خاکی روشهای مختلف پرورش کرم خاکی را مورد ازمایش قرار داده اند.بر اساس تحقیقات و ازمایش های بعمل امده هنگام پرورش انبوه کرم های خاکی بایستی بستری را انتخاب نمود که با توجه به صرفه اقتصادی , سهل الوصول نیز باشد .و همچنین کرمهای خاکی ان را به عنوان غذا در بستر پرورش بپذیرند . به همین دلیل علاوه بر کود پوسیده گاوی که فعلا به عنوان بستر اصلی رایج است میتوان از کود کمپوست تولید شده در شهر داری های سطح کشور نیز استفاده نمود.

در این قسمت سه روش پرورش کرم خاکی پیشنهاد میشود.هر یک از این روشها دارای مزایای خاص خودشان میباشد و پرورش دهنده بر حسب موقعیت جغرافیایی ,امکانات و اقتصادی بودن روش مناسب خود را انتخاب و اقدام به پرورش می نماید .

روش اول روش حوضچه ای نام دارد و برای مناطقی که دارای باد زیاد , سرما و گرمای زیاد می باشد مناسب می باشد,

روش دوم  که از روش حوضچه ای ساده تر بوده روش پوشته ای است.که در این روش ابتدا زمین یا بستر صافی را اماده کرده و سپس مواد زائد الی را بر روی ان میریزیم و انها را به صورت پشته ای اماده میسازیم .

روش سوم  استفاده از سبد های پلاستیکی میباشد, البته از سبد های پلاستیکی در دو روش قبل نیز فقط در ابتدای دوره استفاده میگردد .اما در این روش که معمولا بدلیل محدودیت فضا و مکان از ان استفاده میگردد .و در یک مکان بسته تعداد زیادی سبد های پلاستیکی فراهم میگردد و پس از اماده نمودن بستر های پرورش, مواد اولیه را درون سبد ها ریخته و کرمهای خاکی جهت شروع  فرایند به ان افزوده می شوند در این روش نیروی انسانی بیشتر ولی فضای کمتری مورد نیاز می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد