کرمکده | کرم خاکی و ورمی کمپوست

بانک اطلاعات در رابطه با کرم خاکی و ورمی کمپوست

کرمکده | کرم خاکی و ورمی کمپوست

بانک اطلاعات در رابطه با کرم خاکی و ورمی کمپوست

خصوصیات کرم های خاکی

خصوصیات کرم های خاکی

کرمها هیچ گونه حس شنوایی ندارند. آنها کوچکترین عکس العملی به صدای سوت فلزی نشان نمی دهند هر چند آن صدا به طور مکرر نزدیک به کرم به صدا در آید حتی آنها به عمیقترین و بلندترین آوای یک قره نی بم نیز توجهی ندارند. اگر شما احتیاط و دقت کنید که حتی صدای نفس هم به آنها نرسد، خواهید دید که آنها کاملاً به صدا عکس العمل غیرمتفاوتی دارند. زمانی که آنها بر روی میز و نزدیک به کلید های پیانو قرار دهید و تا آنجا که می توانید صدای نواختن را بالاتر می برید، آنها کاملاً آرام و ساکت می مانند."

برای مشاهده خصوصیات به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

 به دلائل زیادی کرم ها برای خاک و زمین مفید هستند. سوراخ های آنها ، کانالها یی را در خاک ایجاد می کند و ایجاد منفذ هایی در خاک می کند که باعث می شود که آب در اعماق بیشتری در خاک جاری شود. همانند زهکشی پس از بارانهای سنگین به کنترل فرسایش بسیار کمک می کند. کرم ها به گیاهان برای رشد بهتر کمک می کند. ریشه گیاهان احتیاج به تنفس اکسیژن دارند و سوراخ کرمها راههایی را برای عبور هوا بین ریشه در خاک ایجاد می کند. ما به این عمل،  عمل هوازی می گوییم.

کرمها توسط تونل های عمیق،  لایه های زیرین خاک را به سطح آورده و آنرا که حاوی مواد آلی بیشتری است ، با خاک سطحی مخلوط می کند. ترشح لزج مانند کرمهای خاکی حاوی نیتروژن است که تغذیه مفید برای خاک محسوب می شود. این مواد لزج و چسبناک به نگه داری ذرات خاک کمک می کند که توده خاک را تشکیل می دهند. توده خاکهای کنار هم و به هم چسبیده اجازه می دهند تا هوا در بین فضاها و منافذ به راحتی عبور کند.

 یک راه برای تشخیص و تقسیم بندی جانوران ، بوسیله دمای بدنشان می باشد. پرندگان و پستانداران از نژاد خونگرمی هستند زیرا دمای بدنشان گرمای طبیعی و ثابتی دارد. هرگونه از جانوران دارای دمای خاصی هستند. جانوران از نژاد خونسرد دارای دمای بدن متغیری هستند که بستگی به هوای اطراف ، خاک و آب دارد. ماهیها و خزنده ها از نوع نژاد خونسرد هستند. 

 کرمها تغذیه بسیار خوبی برای سایر جانوران می باشند زیرا کرمها دارای درصد بالایی از پروتئین هستند.  همانند انسانها، جانوران نیز برای زنده ماندن نیاز به تغذیه و خوردن مواد پروتئینی دارند. یک کرم چاق و آبدار برای یک پرنده مانند یک استیک بزرگ و خوشمزه یرای انسانها است.

کرمهای خاکی اجزای مهمی در تغذیه دیگر جانوران هستند. آنها به عنوان غذایی برای سایر جانوران استفاده می شوند. برای مثال تونل موش کور درون خاک برای یافتن کرم خاکی. موش کور کرم خاکی را شکار کرده و آن را در جایی برای مصرف بعد خود ذخیره می کند. برای جلوگیری از فرار کرمها ، سه یا پنج تا از بندهای جلویی آنها را با دندان می کند.

یافته های ثبت شده علمی در مورد اینکه آیا کرم خاکی قسمتی از رژیم غذایی جانوران می باشد یا نه به نظر می رسد گمراه کننده هستند. برای فهمیدن اینکه جانوران چه چیزهایی را می خورند ، زیست شناسان محتویات درون شکم و فضولات آنها را جستجو کردند. به دلیل اینکه کرمها  درای بدنی  نرم و بدون استخوان در نتیجه بقایای زیادی از آنها در فضولات برای انجام آزمایشات باقی نمی ماند.  تحت آزمایشات دقیق نمونه ها در زیر میکروسکوب ، ممکن است خارکهای کرم دیده شوند. زیرا خارکها از  جنسی چرم مانند و پایدار تشکیل شده اند که قابل هضم نمی باشند. ( پوست حشرات نیز از همین جنس می باشند) بیولوژیست ها اگر در فکر یافتن اینگونه خارکها درون شکم جانوران نمی افتادند، مسلماً نمی توانستند بفهمند جانوران واقعاً چه چیزهایی را تغذیه می کنند.

پرنده ای که کرم های خاکی را تغذیه می کنند، خروس جنگی می باشد. نوزاد این پرنده فقط کرمهای خاکی را می خورند. وقتی زمین یخ زده و سخت می شود ، پرندگان جوان چیزی برای خوردن پیدا نمی کنند. در آب و هوای شمالی که این گونه پرندگان زندگی می کنند ، در زمستان زمین سخت عمیقاً یخ می زند. بعضی کرمهای خاکی قبل از سخت شدن و یخ زدن زمین با استفاده از تونل های خود به عمق تونل رفته و بدین وسیله خود را از مرگ نجات می دهند. در طول این زمستان بسیار سرد، جمعیت اینگونه پرندگان به طور مشخصی کاهش می یابد زیرا  پرندگان جوان قبل از رسیدن به سن بلوغ از بین می روند.

 کرم از برگ تغذیه می کند. ماهی کرم را می خورد. پرندگان از ماهی تغذیه می کنند. گربه پرنده را می خورد. این توالی که هر موجودی از چیزی تغذیه می کند را سلسله زنجیر غذایی نامیده می شود.  با این مشاهدات بیولوژیست ها این رابطه ها را دریافتند. اغلب آنها برای درک بهتر این رابطه ها و ترتیب درست آنها از نمودار ها استفاده می کردند.  با استفاده از کسب اطلاعات درباره زنجیره ی غذایی جانوران ، دانشمندان توانستند پی ببرند که جانوران چگونه تحت تاثیر آلودگی قرار می گیرند و یا چه عواملی باعث آلودگی آبها می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد